شرکت راحت رفت

اجاره خانه در آلمان

اجاره خانه در آلمان

اولین کاری که پس از مهاجرت به کشور آلمان برای کار، تحصیل یا اقامت دائم باید انجام دهید پیدا کردن محلی برای زندگی است. اجاره خانه در آلمان سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. اگر جزو افرادی هستید که برای اولین بار به آلمان سفر می‌کنید، این فرآیند سخت‌تر خواهد شد.

برای کرایه خانه در آلمان باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و اطلاعات لازم و کافی درباره کشور آلمان داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند که از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و مکانی مناسب برای اجاره در کشور آلمان پیدا کنید. در این مقاله از راحت رفت شرایط اجاره خانه در آلمان و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید را بررسی خواهیم کرد.

اجاره خانه یا خرید ملک کدام مناسب تر است؟

اجاره خانه یا خرید ملک کدام مناسب تر است؟

اجاره خانه یا خرید ملک در آلمان؟

آلمان جزو کشورهای ایده‌آل و محبوب برای زندگی است که تفاوت زیادی با سایر کشورهای اروپایی دارد. طبق گزارش به دست آمده توسط سایت my life in Germany نسبت مالکیت خانه در آلمان نسبت به سایر کشورها در سطح پایینی قرار دارد به طوریکه در سال 2020، تنها 50 درصد از مردم آلمان خانه داشته‌اند.

در این کشور تعداد افرادی که خانه مستقل دارند در حد متوسط است و اغلب مردم اجاره کردن خانه را انتخاب می‌کنند. حال این سوال پیش می‌آید که برای زندگی در آلمان، اجاره خانه بهتر است یا خرید ملک؟ در حالت کلی این موضوع بستگی به شرایط مالی و وضعیت زندگی شما دارد. اگر توانایی لازم برای خرید ملک در آلمان را دارید بهتر است خرید ملک در آلمان را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که قیمت خانه‌ها و اجاره خانه در آلمان در شهرهای بزرگ در حال افزایش است. دلیل این موضوع رشد جمعیت در شهرهای بزرگ است. در واقع تقاضای ملک بیشتر از عرضه آن در مناطق شهری است، پس طبیعی است که شاهد افزایش قیمت خانه در این مناطق باشید.

از طرفی طی چند سال اخیر نرخ بهره وام‌های مسکن به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. هم‌اکنون نرخ بهره وام مسکن بین 1 الی 2 درصد است. این موضوع سبب می‌شود که بتوانید به‌راحتی وام مسکن بگیرید و از آن استفاده کنید. اما اگر هیچ یک از شرایط لازم برای خرید خانه را ندارید، بهتر است اجاره خانه در آلمان را به‌عنوان بهترین گزینه برای خود در نظر بگیرید.

دلایل اجاره آپارتمان در آلمان

همه افراد توانایی لازم برای خرید خانه در آلمان را ندارند. این موضوع سبب می‌شود که برای زندگی در آلمان، اجاره کردن خانه بهترین گزینه برای شما باشد. البته تنها دلیل اجاره خانه در آلمان به‌صرفه بودن آن نیست، چون اجاره کردن خانه مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • قوانین موجود در آلمان به نفع مستاجر است.
  • نیازی به دریافت وام مسکن نیست.
  • لازم نیست پول زیادی داشته باشید.
  • مجبور نیستید که هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری را پرداخت کنید.
  • نیازی به کاغذ بازی زیاد یا رفتن به دفتر اسناد رسمی نیست.
  • کاملا آزاد هستید و می‌توانید با گرفتن مجوز سه ماهه، به آپارتمان دیگری نقل مکان کنید.

هزینه اجاره خانه در آلمان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در رابطه با اجاره خانه در آلمان وجود دارد، این است که هزینه اجاره چقدر است. هزینه کرایه خانه در آلمان به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها محل زندگی شما است. اگر می‌خواهید در شهری بزرگ و پیشرفته در آلمان زندگی کنید بدون شک هزینه اجاره‌ها بالا خواهد بود.

در این بخش هزینه اجاره خانه در مناطق مختلف کشور آلمان را برای شما شرح می‌دهیم. این موضوع به شما کمک می‌کند که تا حدودی با هزینه اجاره در آلمان آشنا شوید و شهرهایی را که متناسب با وضعیت مالی شما هستند برای اجاره خانه انتخاب نمایید.

طبق گزارش سایت Numbeo در سال 2022  میانگین نرخ آپارتمان‌های یک‌خوابه در شهرهای بزرگ آلمان را مشاهده خواهید کرد:

شهر میانگین نرخ آپارتمان‌های یک خوابه (یورو)
مونیخ (Munich) 1,346
فرانکفورت (Frankfurt am Main) 1,060
اشتوتگارت (Stuttgart) 1,025
برلین (Berlin) 1,087
کلن (Cologne) 807
لایپزیگ (لایپزیگ) 592
هامبورگ (Hamburg) 993

نکته: همان طور که مشاهده می‌کنید، هزینه اجاره خانه بر اساس شهر موردنظر کاملا متفاوت است. شما با بررسی هزینه‌های جانبی همچون خدمات برق، اینترنت، آب، تلفن و … می‌توانید بهترین منطقه را برای کرایه خانه در آلمان انتخاب نمایید.

زندگی در خارج از شهر

برخی از افراد برای فرار از شلوغی و همچنین پس انداز تمایل دارند که در خارج از شهر زندگی کنند. زندگی در خارج از شهر و اجاره خانه در آن تاثیر زیادی در کاهش هزینه زندگی در آلمان دارد. در خارج از شهر می‌توانید خانه‌هایی با متراژ بالا و باغ‌هایی داخل آن خریداری یا اجاره نمایید. در زیر متوسط اجاره خانه در خارج از شهرهای آلمان را بررسی می‌کنیم. این داده‌ها توسط سایت immowelt در ژانویه سال 2022 گردآوری شده است که برای کل آلمان صدق می‌کند.

سایز آپارتمان (بر حسب متر مربع) متوسط هزینه اجاره به ازای هر متر مربع
زیر 40 11.3
40 الی 60 8.1
60 الی 80 8.2
80 الی 100 8.9
100 الی 120 8.9
بالای 120 9.2

نکته: همان طور که مشاهده می‌کنید هزینه اجاره بها در خارج از شهر بسیار مقرون‌به‌صرفه است. شما اگر یک خانه 50 متری در خارج از شهرهای آلمان اجاره کنید، با احتساب هزینه‌های آب و برق و … تنها به 600 یورو در ماه احتیاج خواهید داشت.

نحوه یافتن ملک برای اجاره در آلمان

پس از مهاجرت به آلمان، برای اجاره خانه لازم است، ابتدا یک ملک متناسب با توجه به نیازهای خود پیدا کنید. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این بخش کاربردی‌ترین روش‌های یافتن ملک برای کرایه در آلمان را به شما معرفی خواهیم کرد.

حتما بخوانید:
مهاجرت به آلمان

پورتال یا نمایندگی‌های املاک

یکی از روش‌های متداول و محبوب برای پیدا کردن ملک، کمک گرفتن از پورتال‌های املاک است. این پورتال‌ها دارای سایت‌های قدرتمند و معتبر هستند که به زبان آلمانی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

تعدادی از معتبرترین پورتال‌های مسکن در آلمان عبارت‌اند از:

  • Immobilien Scout 24
  • Homelike
  • Immowelt
  • immobilo
  • Mr Lodge
  • Spotahome
  • Wohnungsbörse
سایت Immobilien Scout 24 یکی از سایت‌هایی است که برای اجاره خانه می‌توان از آن بهره برد

سایت Immobilien Scout 24 یکی از سایت‌هایی است که برای اجاره خانه می‌توان از آن بهره برد

پیدا کردن مسکن موقت و آپارتمان مبله

اگر قرار است مدت‌زمان کوتاهی در کشور آلمان اقامت داشته باشید، می‌توانید از خانه‌های موقت یا آپارتمان‌های مبله استفاده کنید. اجاره فرعی در آلمان کاملا قانونی است و جزو گزینه‌های ایده‌آل برای اقامت موقت است. پورتال‌های زیر برای جستجو و پیدا کردن خانه موقت مفید هستند.

  • SMARTments
  • Homelike
  • Tempoflat.de
  • Mr Lodge
  • Zeitwohnwerk

اسناد برای اجاره خانه در آلمان

ارائه اسناد و مدارک برای اجاره خانه در آلمان کاملا ضروری هستند. شما موظف هستید که مدارک کاملا واقعی به صاحب خانه ارائه دهید تا مطمئن شود که یک مستاجر قابل اعتماد هستید. علاوه بر این ارائه مدارک به شما این امکان را می‌دهد که از کامل‌ترین حقوق مستاجری بهره مند شوید.

به طور کلی اسناد و مدارک مورد نیاز برای کرایه خانه در آلمان عبارت‌اند از:

1- کپی شناسنامه و پاسپورت

برای امضای اجاره نامه یا نگاه به آپارتمان (در اکثر موارد) لازم است که یک کپی از شناسنامه و پاسپورت خود به مشاور املاک یا صاحب‌خانه ارائه دهید.

2- مدرک تاییدیه حقوق یا صورت‌حساب بانکی

باید ثابت کنید که درآمد ماهیانه کافی و منبع مالی موردنیاز برای پرداخت اجاره خانه را دارید. برای این کار کافی است فیش حقوقی شرکتی که در آن کار می‌کنید یا صورت‌حساب بانکی سه ماه گذشته خود را به صاحب‌خانه ارائه دهید.

3- اسناد مربوط به سوابق اعتباری

سند سابقه اعتباری که با نام schufa record نیز شناخته می‌شود برای افرادی که قبلا در آلمان زندگی کرده یا خانه اجاره کرده‌اند، صدق می‌کند. اگر این مدرک را ندارید کافی است صورت حساب بانکی خود را به صاحب خانه ارائه دهید تا نشان دهید که توانایی لازم برای پرداخت به موقع اجاره بها را دارید.

4- ضامن

اگر نتوانید مدارک فوق را به صاحب‌خانه ارائه دهید، باید یک ضامن داشته باشید. دقت داشته باشید که ضامن شما حتما باید آلمانی باشد. ضامن می‌تواند از اعضای خانواده، دوستان یا فامیل‌های شما باشد. اگر به هر دلیلی نتوانید مبلغ اجاره را پرداخت کنید، ضامن باید اجاره خانه شما را پرداخت کنید.

5– اثبات اینکه نداشتن بدهی به صاحب‌خانه قبلی

در آلمان Mietschuldenfreiheitsbescheinigung یک فرم برای اثبات پرداخت اجاره بها نامیده می‌شود. شما باید از صاحب‌خانه فعلی خود بخواهید که این فرم را پر کند، که تأیید می‌کند همیشه اجاره را به‌موقع پرداخت می‌کنید و هیچ بدهی اجاره‌ای معوقه وجود ندارد.

مستنداتی که برای اجاره خانه در آلمان ضروری هستند.

مستنداتی که برای اجاره خانه در آلمان ضروری هستند.

قرارداد اجاره آلمان

یکی از اصلی‌ترین شرایط اجاره خانه در آلمان، نوشتن قراردادی اصولی و موفقیت آمیز است. به‌طور کلی قرارداد اجاره آلمان باید شامل موارد زیر باشد:

  • مشخصات مستاجر، مالک و ملک
  • شرایط اجاره از جمله قبوض آب و برق و هزینه‌های عملیاتی
  • لیست کامل موجودی (برای املاک مبله)
  • تاریخ شروع اجاره و مدت اجاره
  • مشخصات و قوانین مربوط به پارکینگ (در صورت وجود)
  • مبلغ پرداختی اجاره، تاریخ سررسید
  • مشخصات بانکی
  • مبلغ سپرده
  • شرایط مربوط به افزایش مبلغ اجاره
  • قوانین زندگی در خانه  و مراقبت از آن

نکته: بندهای قرارداد را به‌طور کامل مطالعه کنید و پس از موردتایید بودن، آن را امضا کنید.

حقوق مستاجر

قوانین حاکم در آلمان کاملا به نفع مستاجرین است. بهره‌مندی از این حقوق باعث می‌شود که بتوانید با خیال راحت خانه موردنیاز خود را اجاره کرده و با آرامش در آن زندگی کنید. این قوانین ممکن است در نقاط مختلف آلمان متفاوت باشد.

برخی از قوانین و حقوق مستاجرین در آلمان عبارت‌اند از:

  • مالکان خانه نمی‌توانند بدون اطلاع قبلی مستاجران را بیرون کنند.
  • حتی اگر مستاجر نتواند اجاره بها را بپردازد، مهلتی برای پرداخت اجاره بها به او داده می‌شود.
  • اگر صاحب‌خانه رفتار نادرستی با شما دارد، به‌‎راحتی می‌توانید با انجمن مستاجران محلی تماس گرفته و از متخصصان آن برای رفع مشکلات کمک بگیرید.
  • اگر صاحب‌خانه در وسط معامله شرع به افزایش اجاره‌بها کند، می‌توانید از او شکایت کنید، چون قانون کاملا به نفع شما خواهد بود.
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

 

سخن پایانی

پیدا کردن محلی برای زندگی و اجاره خانه در آلمان جزو مهم‌ترین اقداماتی است که پس از مهاجرت به آلمان باید انجام دهید. در این مقاله شرایط اجاره خانه در آلمان و هر آنچه لازم است در مورد آن بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. کرایه خانه در آلمان با توجه به محل زندگی شما کاملا متفاوت است. شما با داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه اجاره خانه در کشور آلمان و قوانین مربوط به آن می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین خانه را برای اجاره کردن انتخاب نمایید. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید با استفاده از اطلاعات داخل این مقاله می‌توانید خانه‌ای ایده‌آل و متناسب با نیاز خود اجاره نمایید.

پست قبلی
پست جدیدتر

نظرات (2)

  • مهسا نجفی

    22 آبان 1399 - 18:32

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

  • علی کربلایی

    22 آبان 1399 - 18:33

    لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است

پیام بگذارید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

X